ماجرای بسیار مهم دیگری که در این روز (14 ذی الحجه) اتفاق افتاد، توطئه ی منافقین و امضای صحیفه ی ملعونه بود.

عایشه و حفصه دو همسر پیامبر صلی الله علیه وآله که از تصمیم حضرت مبنی بر معرفی امیرالمومنین علیه السلام به عنوان جانشین خود در مراسمی بزرگ آگاه شده بودند، به پدرانشان خبر دادند. انان نیز سراغ منافقین فرستادند و با هم جلسه تشکیل دادند.

خداوند نیز با نزول آیات اول سوره ی تحریم، از افشای سرّ پیامبر اکرم توسط دو همسرش به ایشان خبر داد.

اولی و دومی و سه هم پیمان اصلی آنان یعنی (ابوعبیده جراح  و معاذبن جبل  و سالم مولی ابی حذیفه) تصمیم گرفتند عهد و پیمان خود را رسمیت دهند تا در عمل به آن ملتزم باشند.

آنان در موقعیتی خاصّ،بطور مخفیانه داخل کعبه شدند و ابتدا بصورت شفاهی پیمان خود را تجدید کردندو قسم یادکردند که: (باهم برضدّعلی اقدامم میکنیم بگونه ای که تامازنده هستیم،به خلافت دست نیابد)

سپس دومی متنی راکه بایدامضا میکردند،املا کرد و ابوعبیده جراح برای آنان نوشت که:

(اگر محمد از دنیا رفت یاکشته شد، خلافت رااز اهل بیت او دور میکنیم)

این پیمان نامه داخل کعبه نوشته شد وبه امضای همه افراد رسید و ابوعبیده بعنوان امانتدار گروه برگزیده شد تا باحضور او،متخلّف را مجازات کنند.

سپس آن نوشته را درکعبه زیرخاک پنهان کردند و بیرون آمدند.

پیامبراکرم که به وحی الهی از تمامی کارهای آنان باخبربود،وقتی در مسجدالحرام،ابوعبیده را دید بطور استهزاء فرمود: این امانت دار امت است.

همچنین دراقدامی دیگر،تمامی هم پیمانان را طلب کرد وارکارشان خبرداد؛ولی آنها با بی شرمی تمام قسم خوردند که چنین کاری نکرده اند.

خداوند نیز در ردّ سخن آنان،آیه 74سوره مبارکه توبه را نازل فرمود.

اما آنها در توطئه ای دیگر، سراغ بنی امیه رفتند وآنان را نیز باخود، هم پیمان کردند.


منابع:

بحارالانوار:جلد22صفحه232، جلد30صفحه383، جلد31صفحه640 / تفسیرقمی:جلد2صفحه376 / نورالثقلین:جلد5صفحه370 / مجمع البیان:جلد1صفحه56 / صحیح بخاری:جلد7صفحه17 / صحیح مسلم:جلد7صفحه24 / مسنداحمد:ج1 صفحه33